سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لنز دوربین چگونه کار می کند.

حتما تا به حال برای تان پیش آمده که ار خود بپرسید یک لنز دوربین چگونه یک صحنه را روی سنسور می اندازد و چرا تصویر نهایی برخی از لن ها با برخی دیگر متفاوت است. در اینجا ما واب سوال شما را خواهیم داد. در این مظلب خواهیم گفت که نحوه عملکرد لنز دوربین عکاسی چگونه است و اجزای درونی این ابزار مهم عکاسی از چه چیز هایی تشکیل شده است.

در ابتدا مشخصا ترین عضو آن یعنی عدسی را معرفی می کنیم. عدسی قطعه ای شیشه ایست که نور را از خود عبور می دهد و باعث تشکیل تصویر روی سنسور می شود. عدسی های معروف و خاصی که برند های مختلف در لنز های خود به کار می برند شامل اسفرایکال یا منحنی fld xd sd sud و... هستند. 

محور لنز هم به خطی می گویند که لنز را به و قسمت تقسیم می کند. 

نقطه کانونی که مهم ترین مشخص لنز است محل تقاطع پرتو هایی است که پس از عبور از عدسی ها به هم می رسند و نوعی همگرایی دارند.

فاصله کانونی هم به فاصه بین کانون لنز تا عدسی را می گویند. که این مشخصه تعیین کننده کاربرد لنز است.

دیافراگم هم به قسمتی می گویند که با باز و بسته شدن میزان عبور نور را کنترل می کنند و با عدد f مشخص می شود. 

برخی لنز ها خصوص آن هایی که در سبک های ورزشی و حیات وحش به کار برده می شوند دارای سیستم لرزشگیر هستند تا بتوانند از ووژه های پر سرعت عکس هایی با شارپنس بالا بگیرند و لرزش های دست را خنثی کنند.  

بخش دیگر یک لنز موتور فوکوس آن است که بهتر است هر دو حالت دستی و خودکار را ساپورت کند تا بتوانید در کار خود حرفه ای تر عمل کنید. این موتور های انواع مختلف دارند و هر چه ساکت تر باشند وسرعت بیشتر در اتوفوکوس داشته باشند عملکرد بهتری در فیلم برداری هم دارند. 

روی بدنه لنز هم معمولا دکمه ها و یا سوییچ هایی وجود دراد که حالت فوکوس و زوم و .. را تغییر می دهند.